Hangi marka araç olursa olsun şanzıman sorunu varsa araç sahibini üzer, hatta aracından soğutur. Şanzıman sorunu Opel Crossland araçların kronik sorunlarından biridir. Bkz. Opel Crossland kronik sorunları
Bu makalede Opel Crossland araçlarda sık görülen şanzıman sorunları, sebepleri ve çözüm önerileri hakkında temel bilgiler vereceğim.
Opel Crossland hangi şanzımanı kullanıyor?
Opel Crossland araçlarda temel olarak üç tip şanzıman kullanılmaktadır:
- Manuel 5 vitesli
- Manuel 6 vitesli
- Otomatik 6 vitesli
Opel Crossland araçların önceki modelleri Opel Crossland x olarak biliniyordu, 2020’den sonra Opel Crossland denilmeye başlanmıştır.
Opel Crossland aracınızın şanzımanında sorun yaşamaya başladıysanız veya bu aracı satın almak niyetindeyseniz öncelikle bu araçlarda kullanılan şanzımanlar hakkında bilgi sahibi olmanız gerekmektedir.
Opel Crossland araçlarda kullanılan birkaç çeşit şanzıman var ve bazıları diğerlerinden daha sorunlu olabilir. Yani sapla samanı iyi ayırmak lazımdır.
Aşağıda Opel Crossland araçlarda kullanılan şanzımanları listeledim:
2017-2020 yıllarında üretilen B12XE motorlu 1.2 (60 kW) Opel Crossland x araçlarda manuel 5 vitesli MA-5 şanzıman kullanılmaktadır.
2017-2020 yıllarında üretilen B12XHL motorlu 1.2 turbo (81 kW) Opel Crossland x araçlarda manuel 5 vitesli MA-5 şanzıman (2018 e kadar olanlarda), manuel 6 vitesli MB6 şanzıman (2018 sonrasında) ve otomatik 6 vitesli AT6III şanzıman kullanılmaktadır.
2017-2020 yıllarında üretilen B12XHT motorlu 1.2 turbo (96 kW) Opel Crossland x araçlarda manuel 6 vitesli MCM şanzıman kullanılmaktadır.
2018-2020 yıllarında üretilen D15DT motorlu 1.5 dizel (75 kW) Opel Crossland x araçlarda manuel 6 vitesli MB6 şanzıman kullanılmaktadır.
2018-2020 yıllarında üretilen D15DTH motorlu 1.5 dizel (88 kW) Opel Crossland x araçlarda otomatik 6 vitesli AT6III şanzıman kullanılmaktadır.
2017-2018 yıllarında üretilen B16DT motorlu 1.6 dizel (73 kW) Opel Crossland x araçlarda manuel 5 vitesli BE şanzıman kullanılmaktadır.
2017-2018 yıllarında üretilen B16DTH motorlu 1.6 dizel (88 kW) Opel Crossland x araçlarda manuel 6 vitesli MCM şanzıman kullanılmaktadır.
2020 yılından itibaren üretilen F12XE motorlu 1.2 (60 kW) Opel Crossland araçlarda manuel 5 vitesli MA-5 şanzıman kullanılmaktadır.
2020 yılından itibaren üretilen F12XHL motorlu 1.2 turbo (81 kW) Opel Crossland araçlarda manuel 6 vitesli MB-6 şanzıman ve otomatik 6 vitesli AT6III şanzıman kullanılmaktadır.
2020-2023 yılları arasında üretilen F12XHT motorlu 1.2 turbo (96 kW) Opel Crossland araçlarda manuel 6 vitesli MB6 şanzıman ve otomatik 6 vitesli AT6III şanzıman kullanılmaktadır.
2020 yılından itibaren üretilen F15DT motorlu 1.5 dizel (81 kW) Opel Crossland araçlarda manuel 6 vitesli MB6 şanzıman kullanılmaktadır.
2020 yılından itibaren üretilen F15DTH motorlu 1.5 dizel (88 kW) Opel Crossland araçlarda otomatik 6 vitesli AT6III şanzıman kullanılmaktadır.

Opel Crossland otomatik şanzıman nasıl ?
Opel Crossland otomatik araçlarda 6 vitesli AT6III şanzıman kullanılmaktadır. Bu şanzımanın çok benzerleri (eat6) Peugeot ve Citroen araçlarda da kullanılmaktadır.
Bu şanzımanın artı özellikleri, hafif olması, yakıt verimliliğinin iyi olması, çabuk ısınmaması için önlem alınmasıdır. Genel olarak “fena değil” diyebileceğimiz bir şanzımandır. Yani kötü değil, çok süper de değil, sorunsuz da değil.
Bu şanzımanla ilgili yaygın sorunlar;
- Düşük viteslerde örneğin 1. vitesten 2. vitese geçerken kısa bir duraksama olması
- Şanzıman yağı kirlendiğinde titreme sorunları olması
- Şanzıman fazla ısınırsa vites küçültürken ses gelmesi
- Eğimli yollarda gaz verirken optimum vitesi bulamaması
- Ayrıca yazılım güncellemesi kaynaklı sorunlar da olabilmektedir.
Opel Crossland şanzıman sorunu nedenleri
Eğer yukarıda yer alan Opel Crossland şanzıman tiplerini incelediyseniz bu araçlarda birkaç şanzıman tipi kullanıldığını göreceksiniz. Farklı şanzıman tiplerinin farklı yağ değişim aralıkları ve farklı yağ numaraları bulunmaktadır.
Opel Crossland araçlarda şanzıman sorunu yaşanmasının yaygın sebeplerinden birisi yanlış numaralı şanzıman yağı kullanılması veya şanzıman yağının geciktirilmesidir.
Opel araçların fonksiyonları ve sürüş konforları yıldan yıla artıyor ama dayanıklılık adına bir ilerleme olmamaktadır. Hatta malzeme kalitesinde giderek ucuza kaçıldığı, parça ömürlerinin giderek kısaldığı görülmektedir.
Ayrıca her sene yeni şanzıman ve motor modelleri denenmekte bazı modellerde şanzıman-motor uyumu daha iyi bazılarında ise o kadar da iyi değildir.
Bunun sonucu olarak Opel Crossland araçların bakımına özen göstermek, sıvı değişimlerini zamanında ve uygun olanı ile yapmak gerekmektedir. Eğer bu konuda savsak olunursa şanzıman sorunu yaşanabilmektedir.
İşin kötü yanı aracın önceki sahibi bu konuda ihmalkar davrandıysa siz itinalı olsanız da şanzıman hasarı geriye dönememektedir.
Arabada şanzıman sorunu nasıl anlaşılır?
Arabada şanzıman sorunu vites değiştirme ile alakalı sorunlarla kendini belli eder. Örneğin bazı viteslere gecikmeli geçme, vites geçişlerinin yavaşlaması, vites değiştirirken uğultu, tıkırtı gibi sesler olması şanzıman sorunlarına işaret eder.
Opel şanzıman iyi mi?
Opel markasının kullandığı çok sayıda şanzıman ve motor tipi bulunduğu için hepsine birden iyi veya kötü demek uygun değildir.
Ayrıca “kronik” olarak adlandırılan şanzıman sorunlarının bir çoğunun kaynağı, kullanıcıların özensizliği, yanlış şanzıman yağı kullanması, şanzıman yağı değişim zamanının geciktirilmesi gibi kullanıcı hatalarına dayanmaktadır.
Opel Crossland şanzıman yağı ne zaman değişir?
Opel Crossland şanzıman yağı, motor yağı kadar sık değişmez. Motor yağı her bakımda (bir çok modelde her sene) değişirken şanzıman yağı ise 2 veya üç bakımda bir değişir.
Bu kilometre olarak 40 bin ila 60 bin kilometre civarına denk gelmektedir. Eğer aracı genellikle şehir içinde kullanıyorsanız, şehirler arasına göre şanzıman yağını daha kısa aralıklarla değiştirmelisiniz.
Kullanım şartlarına göre şanzıman yağının değişim süresi değişebilmektedir.
En dayanıklı otomatik şanzıman hangisi?
Eğer kriteriniz “dayanıklılık” ise CVT şanzıman diğer şanzıman türlerine göre biraz daha dayanıklı şanzımandır.
CVT şanzıman sorun çıkarır mı?
Sorun çıkarmayan şanzıman yoktur. Eğer yağını değiştirmeyi ihmal ederseniz CVT şanzıman da sorun çıkarır.
CVT şanzıman ömrü ne kadar?
Eğer bakımları düzgün olursa CVT şanzımanın en az 200 bin kilometre ömrü vardır.
CVT mi DSG mi daha iyi?
DSG çift kavramalı şanzıman olduğu için vites geçişleri daha iyidir ve sürüşü keyiflidir. CVT şanzıman ise DSG’ye göre daha az arıza çıkarır.
Şanzıman ömrünün bittiği nasıl anlaşılır?
Şanzımanın arıza yapması ömrünün bittiği anlamına gelmez. Arıza tamir edilirse şanzıman sorunları çözülebilir.
Eğer şanzıman tamiri yapılmasına rağmen vites geçişlerinde sertlik veya ses gelmesi gibi sorunlar devam ediyorsa şanzıman ömrü bitmiş demektir.
Şanzıman yaptırmak ne kadar?
Şanzıman tamiri masraflı arızalardandır. Arızanın tipine göre ve değişecek parçaya göre Opel Crossland aracınızda şanzıman tamiri 10 bin ila 30 bin TL civarı masrafa yol açabilir.
Eğer şanzıman komple değişecekse çıkma şanzımanda değişebilir veya sıfır şanzımanla değişebilir. Bu durumda 50-60 bin TL ila 90-100 bin TL arası bir masraf çıkabilir.
En sorunsuz otomatik şanzıman hangi arabada?
Toyota ve Honda gibi Japon araçları nispeten sorunsuz (şanzıman açısından) araç markalarıdır.
Opel Crossland triger seti ne zaman değişir?
Motordan ses geliyorsa belki sorun şanzımanda olmayıp triger setinin ömrü dolmuş olabilir. Opel Crossland araçlarda triger seti ortalama 5 yıl dayanır.
Kullanım koşullarına göre 3 yılda da triger setini değiştirmeye ihtiyaç duyabilirsiniz, 7 yılda da dayanabilir.
Kilometre olarak 50 bin kilometreden sonra triger setinin değişmesine hazırlıklı olmalı ve 100 bin kilometreden önce değiştirmiş olmalısınız.
Opel Crossland kaç binde bakım yapılır?
Opel Crossland araçların bir çoğu 30 bin kilometre veya 12 ayda bakım yapılır. Fakat çok sayıda Opel Crossland modeli olduğu için bakım aralığı farklı olanlar da vardır.
Otomatik vitesin dezavantajları nelerdir?
Otomatik vitesli araçlar günümüzde daha fazla rağbet gördüğü için aynı modelin otomatik viteslisi daha fazla fiyata satılmaktadır. Yani satın alırken bir fiyat dezavantajı var ama kolay satıyorsunuz.
İkinci olarak otomatik vitesli araçlar manuele göre daha fazla (yaklaşık %5-10) fazla yakar.
Üçüncü olarak daha sık şanzıman sorunu oluşur.
Dördüncü olarak şanzıman tamir fiyatları, otomatiklerde daha yüksektir.
Beşinci olarak araç hızlanmasında manuele göre hafiften bir gecikme olabilir.
Şanzımana ne zarar verir?
Şanzımana zarar veren en önemli şey yanlış numaralı veya kalitesiz şanzıman yağı kullanmaktır. Siz şanzıman yağını değiştirdim diye bir şeyden şüphelenmiyorsunuz ama bu yanlışlıktan ötürü şanzımanda hasar oluşuyor.
Opel Crossland araçlarda farklı farklı numaralı şanzıman yağı kullanılmaktadır. Sizin için hangisinin uygun olduğunu araştırıp öğrenmeniz lazımdır. Ayrıca piyasadaki sahte ve kalitesiz şanzıman yağlarına karşı da dikkatli olmalısınız.
Bu konuda yapılan diğer yaygın hatalar ise şanzımandan ses gelene kadar şanzıman yağını değiştirmeyi ertelemek veya şanzıman yağının değiştirilen bir şey olduğunun bile farkında olmayıp hiç şanzıman yağı değiştirmemektir.
Aracı genellikle sıkışık şehir içi trafiğinde kullanıyorsanız şanzıman daha çabuk yıpranır.
Şanzıman revizyonu kaç gün sürer?
Şanzımanla ilgili esaslı bir tamir işlemi gerekiyorsa veya revizyon gerekiyorsa bu işlem bir güne sığmayacaktır. Birkaç gün, örneğin 3-5 gün arabasız kalacaksınız.
Opel Crossland aracınızın şanzımanında önemli bir sorun varsa şanzıman revizyonu gerekebileceği gibi belki de arıza sadece şanzımanın beynindedir. Bazı ustaların müşteriye şanzıman revizyonu diye bahsedip sadece şanzıman beynini değiştirerek müşterilerden büyük paralar kopardıkları bahsedilmektedir. Bunlara karşı dikkatli olunuz.
Otomatik şanzıman baskı balata bittiği nasıl anlaşılır?
Bazı otomatik şanzımanların baskı balataları çabuk bitebilmekte ve bittiği zaman aynı şanzıman arızası varmış gibi vites atlaması, vites değişimi gecikmesi gibi sorunlara neden olmaktadır.
Şanzıman tamiri zor mu?
Evet, şanzıman tamiri zordur. Eğer böyle bir ihtiyacınız varsa işini düzgün yapan birini bulmanız da kolay olmayabilir. Dolayısıyla piyasada abartılı ücretler isteyenler de vardır.
Şanzıman işçilik ücreti ne kadar?
Şanzıman işçilik ücreti ne tür bir tamir işlemi gerektiğine ve ne kadar zaman alacağına göre değişmektedir. Bu konuda net bir rakam vermek zordur.
Takribi olarak günlük 2-5 bin TL civarı bir işçilik ücreti istenebilir. Yani 5 günlük bir işleme 20-25 bin tl civarı işçilik ücreti istenebilir.
Şanzıman beyni hangi nedenlerden dolayı bozulur?
Şanzıman yağı özelliğini kaybetmeye başladığında veya araç için yanlış şanzıman yağı kullandıysanız şanzıman yağının içine minik metal talaşları karışır ve şanzıman yağı çamur gibi olur.
Bu şanzıman beynini bozan başlıca faktördür.
